چیدمان کالا در انبار و آشنایی با روش های آن

چیدمان کالا در انبار و آشنایی با روش های آن

چیدمان کالا در انبار و آشنایی با روش های آن

انبار یکی از مهم ترین بخش ها در هر شرکت، سازمان، کارخانه، فروشگاه و … می باشد. در انبار کالاهای خریداری شده، تولید شده و … ذخیره سازی می شوند. حجم کالا در انبارها در اغلب موارد بسیار زیاد است. به همین دلیل چیدمان و سازماندهی کالا در انبار یکی از موضوعات بسیار مهم کسب و کارها می باشد.

در مقاله امروز به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا چیدمان کالا در انبار یک موضوع مهم است. همچنین خواهیم گفت که با چه روش هایی می توان این کار را به بهینه ترین شکل ممکن انجام داد. با ما همراه باشید.

اهمیت چیدمان کالا در انبار

همانطور که گفتیم اغلب انبارها  تعداد زیادی کالا را در خود ذخیره کرده اند. به همین دلیل چیدمان و سازماندهی کالاها یک ضرورت می باشد. اما موضوع مهمتر انتخاب روش بهینه برای چیدمان است. در ادامه چند دلیل مهم را بیان می نماییم تا متوجه شوید چرا انتخاب روش چیدمان موضوع مهمی است.

دلیل اول

صاحبان کسب و کار در قدم اول برای اینکه بتوانند کالاهای موجود در انبار را سازماندهی نمایند اقدام به پیاده سازی سیستم قفسه بندی می نمایند. در زمان پیاده سازی قفسه بندی یکی از مواردی که باید به آن توجه شود نوع چیدمان کالاها و اقلام است تا بتوان بهینه ترین سیستم قفسه بندی را پیاده سازی نمود.

دلیل دوم

کالاهای موجود در انبار سرمایه کسب و کار محسوب می شود. لذا باید به بهترین شکل سازماندهی شوند تا میزان خسارات به حداقل برسد. اگر کالاهای موجود در انبار بدون روش مناسبی چیدمان شود، احتمال سقوط کالاها، آسیب به اقلام و ایجاد خسارت و ضرر برای کسب و کار وجود دارد.

دلیل سوم

اقلام موجود در انبار باید به گونه ای ذخیره سازی شوند که دسترسی به آنها ساده باشد. همچنین باید بتوان اقلام دارای تاریخ انقضا را در زمان مناسب از انبار خارج نمود. چیدمان اقلام با ایجاد نظم سبب می شود این مهم محقق شود.

دلیل چهارم

انبارها معمولا حجم بالایی از محصولات و اقلام را باید ذخیره سازی نمایند. برای آنکه بتوان حداکثر استفاده را از فضای در دسترس نمود بهترین راهکار استفاده از روش های چیدمان اصولی برای انبار می باشد.

دلیل پنجم

چیدمان اقلام موجود در انبار سبب ایجاد نظم می شود. بنابراین می تواند روند انبارگردانی را تسهیل نماید.

آشنایی با اصول و روش های  چیدمان کالا در انبار

آشنایی با اصول و روش های  چیدمان کالا در انبار

حال که با اهمیت چیدمان کالا در انبار آشنا شدید لازم است بدانید برای چیدمان از چه روشهایی استفاده می گردد و چه اصولی دارد. در ادامه مقاله شما را با برخی از رایج ترین اصول و روش های چیدمان کالا در انبار آشنا می سازیم.

چیدمان بر اساس تاریخ انقضا محصولات

در انبارهایی که کالاهای فاسد شدنی ذخیره سازی می شود. مهمترین عامل در چیدمان توجه به تاریخ انقضای محصولات می باشد. بنابراین باید چیدمان کالا در انبار به گونه ای باشد که اقلامی که تاریخ انقضای آنها نزدیک می باشد زودتر از سایر اقلام از انبار خارج شوند.انبار مواد غذایی، انبار دارو از این جمله اند.

چیدمان بر اساس وزن اقلام

وزن اقلام یکی از معیارهای مهم هنگام چیدمان کالا در انبار است. بهترین راهکار این است که اقلام با وزن سنگین تر در طبقات پایینی چیدمان شوند و اقلام سبک تر در طبقات بالایی، این نوع چیدمان کمک زیادی به حفظ تعادل طبقات قفسه می نماید و تا حد زیادی از سقوط اقلام یا بروز حوادث ناشی از آن جلوگیری می نماید.

چیدمان بر اساس نوع محصولات

چنانچه از جمله کسب و کارهایی هستید که دارای اقلام متنوع متفاوتی می باشد لازم است اقلام را دسته بندی نمایید و سپس چیدمان را در انبار انجام دهید. به طور مثال اقلام فاسد شدنی در یک دسته، اقلام قابل اشتعال در دسته دیگر و … این دسته بندی کمک می نماید تا بتوانید شرایط را بر هر گروه از کالاها به درستی فراهم نمایید. در نتیجه چیدمان کالا در انبار را به شکل بهینه تری انجام می دهید. یا به طور مثال کالاهای مشابه را در یک گروه قرار داده و در مجاورت یک دیگر چیدمان نمایید. این کار باعث می شود دسترسی به کالاهای مرتبط ساده تر شود.

چیدمان بر اساس میزان تقاضای اقلام

توجه به میزان تقاضای کالا نکته بسیار مهمی در زمان چیدمان است. بهتر است کالاهای پرمتقاضی که روزانه به فروش می رسنند نزدیک تر به محل خروج انبار قرار داده شوند. تا دسترسی به آنها ساده و هم آنکه در زمان حمل و نقل صرفه جویی شود.

چیدمان بر اساس اقلام فصلی

فصلی بودن اقلام انبار مورد دیگری است که هنگام چیدمان باید به آن توجه داشته باشید. به طور مثال باید اقلام مربوط به فصل جاری در محل نزدیک تری از خروجی انبار جهت سهولت دسترسی و حمل و نقل قرار داده شود.

چیدمان بر اساس کدگذاری

یکی دیگر از روشهای چیدمان کالا در انبار ، استفاده از کدگذاری می باشد. در این شیوه به هر کالا یک کد داده می شود و انباردار با بارکدخوان به آن کالا دسترسی پیدا می کند. کدگذاری می تواند با روشهای مختلفی انجام شود. به طور مثال کدگذاری با اعداد، کدگذاری با حروف، کدگذاری ترکیبی از عدد و حروف و …

نکات مهم چیدمان انبار

نکات مهم

  • قفسه های محکم و با دوام را در انبار استفاده نمایید. زیرا قفسه های محکم به دلیل استقامت بالا و تعادل خوب از اتفاقات و هزینه هایی همچون ریزش اقلام و آسیب به اقلام و یا پرسنل تا حد زیادی جلوگیری به عمل می آورند.
  • هنگام چیدمان به نکات ایمنی توجه کافی را داشته و از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید. به طور مثال از چیدمان اقلام قابل اشتعال در نزدیکی پریزهای برق و … پرهیز نمایید.
  • هنگام چیدمان اقلام درون قفسه های انبار به ابعاد طبقات قفسه و کالا توجه داشته باشید و از روی هم قرار دادن بی رویه کالاها پرهیز نمایید. زیرا روی هم قرار دادن بیش از اندازه اقلام هم موجب آسیب به اقلام زیرین می شود و هم احتمال ریزش و سقوط را افزایش می دهد.

جمع بندی

در این مقاله به چیدمان کالا در انبار پرداخته و از دلایل اهمیت آن صحبت نمودیم. سپس برخی از روش های کاربردی برای چیدمان کالا در انبار را بیان نمودیم. از جمله: چیدمان بر اساس تاریخ انقاضا، بر اساس وزن، بر اساس نوع، بر اساس میزان تقاضا، بر اساس فصل و بر اساس کد گذاری.

هر کسب و کاری می تواند با توجه به اقلام موجود در انبار خود از یکی از این روش ها و یا ترکیبی از چند روش استفاده نماید. زیرا هدف از چیدمان کالا در انبار بهینه سازی روند انبارگردانی و سهولت دسترسی به اقلام و جلوگیری از آسیب ها و هدر رفت هزینه ها می باشد.

سپس چند نکته مهم را بیان نمودیم که در حین چیدمان به آن توجه داشته باشید. از جمله استفاده از قفسه های محکم، توجه به نکات ایمنی و پرهیز از روی هم قرار دادن بی رویه اقلام.

در پایان امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و در روند چیدمان کالای در انبار خود بتوانید از آن بهره ببرید. چنانچه سوالی داشتید و نیاز به راهنمایی داشتید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه متال شلف صحبت نمایید. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

Tags: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

19 + سه =

مقالات مفید

قفسه بندی قهوه فروشی

قفسه بندی قهوه فروشی قفسه بندی قهوه فروشی همچون سایر فروشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که می تواند بر تجربه خرید مشتریان و فروش اثرگذار باشد. در…
قفسه بندی قهوه فروشی

قفسه بندی مجسمه فروشی

قفسه بندی مجسمه فروشی مجسمه فروشی ها از جمله فروشگاه هایی هستند که به قفسه بندی نیاز دارند. همانطور که می دانید قفسه بندی یکی از تجهیزات بسیار مهم در…
قفسه بندی مجسمه فروشی

قفسه بندی فروشگاه ساعت

قفسه بندی فروشگاه ساعت فروشگاه ساعت نیز همچون بسیاری از فروشگاه ها از قفسه بندی استفاده می نماید. البته قفسه های این فروشگاه از نظر ظاهری کمی متفاوت تر با…
قفسه بندی فروشگاه ساعت

قفسه بندی فروشگاه موبایل

قفسه بندی فروشگاه موبایل امروزه فروشگاه ها به دلایل مختلفی از سیستم قفسه بندی استفاده می نمایند. به عنوان مثال چیدمان بهتر محصولات و در معرض دید قرار دادن آنها…
قفسه بندی فروشگاه موبایل
فهرست