قفسه بندی ثابت انبار و مزایای استفاده از آن

قفسه بندی ثابت انبار و مزایای استفاده از آن

قفسه بندی ثابت انبار و مزایای استفاده از آن

کارخانه ها و به طور کلی صنایع مختلف برای ذخیره و انبارش محصولات خود در انبارها، از قفسه بندی استفاده می نمایند. سیستم های قفسه بندی انبار انواع مختلفی دارند. یکی از سیستم های پرکاربرد برای انبار کارخانه ها و صنایع مختلف ، سیستم قفسه بندی ثابت است. سیستم قفسه بندی ثابت انبار همان طور که از نامش مشخص می باشد سیستمی است که به صورت ثابت اجرا شده و قابلیت جا به جایی ندارند.

در مقاله پیش رو شما را با قفسه بندی ثابت آشنا خواهیم نمود. ابتدا شما را با مفهوم و کاربردهای این نوع سیستم قفسه بندی آشنا نموده و سپس شمارا با  انواع رایج آن آشنا می سازیم. شناخت این سیستم به شما در انتخاب قفسه مناسب برای انبار کمک خواهد نمود. با ما همراه باشید.

قفسه بندی ثابت انبار چیست ؟

قفسه بندی انبارها به طور کلی در دو حالت اجرا می گردد. قفسه بندی ثابت انبار و قفسه بندی متحرک انبار. قفسه بندی ثابت انبار که به نام استاتیک نیز شناخته می شود سیستمی است که سازه های آن به شکل ثابت اجرا شده و امکان جابه جایی ندارند. این نوع سیستم قفسه بندی از سازه های مقاوم و فلزی ساخته می شود که به صورت چند طبقه قابل اجرا بوده و توسط پیچ و مهره به زمین انبار متصل می شود.

این نوع سیستم قفسه بندی به دلیل سازه های محکم و مقاوم آن بسیار مناسب انبار کارخانه های صنعتی می باشد تا بتوانند کالاهای سنگین خود را بر روی آن ذخیره و انبار نمایند. مقاومت و استحکام بالای این نوع سیستم قفسه بندی احتمال از هم پاشیدن آن و یا ریزش و سقوط کالاها را تا حد زیادی پایین آورده است.

کاربردها

قفسه بندی ثابت انبار برای هر صنعتی می تواند قابل استفاده باشد. برخی از صنایع که می توانند از این نوع قفسه بندی در انبار خود استفاده نمایند عبارتند از :

  • انبار لوله های فلزی و پلاستیکی و …
  • انبار موکت و فرش و کف پوش و …
  • انبار ورق های MDF ، نئوپان و الوار و…
  • انبار محصولات دارو یی و مواد بهداشتی و آرایشی و …
  • انبار بشکه و کویل و …
  • انبار قطعات یدکی و …
  • سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی
  • انبار مواد غذایی

چرا از قفسه بندی ثابت انبار استفاده کنیم ؟

چرا از قفسه بندی ثابت انبار استفاده کنیم ؟

قفسه بندی ثابت انبار مزایای متعددی دارد برای آن که با مزایای آن آشنا شوید و بدانید چرا این نوع سیستم قفسه بندی را باید استفاده نمود برخی از مزایای آن را بیان می داریم:

  • استقامت بسیار بالای آن برای تحمل وزن سنگین کالاها به دلیل سازه فلزی و نوع قرار گیری سازه ها و ستون ها و سایر اجزای سیستم.
  • استقامت در برابر ضربات ماشین های گذاشت و برداشت بار همچون لیفتراک به دلیل جنس فلزی و مقاوم آن.
  • تنوع بالای این نوع سیستم قفسه بندی و تناسب آن با محیط ها و کالاهای مختلف.
  • قابل تنظیم بودن ارتفاع و تعداد طبقات.
  • عمر و دوام بالای این نوع سیستم قفسه بندی.

مواردی که بیان داشتیم برخی از مهم ترین دلایل و مزایای استفاده از سیستم قفسه بندی ثابت انبار بودند. به نظر شما سیستم قفسه بندی ثابت چه مزیت دیگری دارد؟

انواع قفسه بندی ثابت انبار

یکی از مزیت های قفسه بندی ثابت انبار تنوع بالای سیستم های آن می باشد. تنوع در سیستم های قفسه بندی ثابت انبار باعث شده است بتوان برای محیط های مختلف با کالاهای مختلف سیستم متناسبی را انتخاب و اجرا نمود. برخی از کاربردی ترین و رایج ترین سیستم های قفسه بندی ثابت انبار عبارتند از :

قفسه پالت راک

از این قفسه برای نگهداری و ذخیره سازی کالاها و اقلام پالتی که سنگین و حجیم هستند استفاده می شود. از جمله انبارهایی که می توانند از این نوع سیستم استفاده نمایند می توان به انبار مواد اولیه، انبارهای تولید و پخش و سردخانه ها اشاره داشت.

قفسه راهرو باریک

قفسه بندی راهرو باریک یکی از کاربری های قفسه بندی پالت راک می باشد. در این سیستم فضای راهروها کمتر از سیستم پالت راک می باشد. انبارهایی که دچار کمبود فضا هستند می توانند از این سیستم استفاده نمایند.

قفسه درایوین

قفسه بندی درایوین نیز یکی دیگر از انواع پرکاربرد این سیستم می باشد. این نوع قفسه بندی به قفسه بندی خود راهرو نیز شناخته می شود. قفسه بندی درایوین نیز برای انبارهایی که با کمبود فضا مواجه هستند بسیار مناسب است. نکته ای که در مورد این سیستم قفسه بندی باید بدانید این است که این نوع قفسه مناسب انبار کالاهایی می باشند که تنوع کمی دارند و به عبارتی همگن هستند.

قفسه بازویی

قفسه بازویی

قفسه بندی بازویی یکی دیگر از سیستم های قفسه بندی ثابت انبار می باشد. به این نوع قفسه بندی کانتی لور نیز می گویند. در این سیستم قفسه بندی، ستون جلویی حذف شده است و بازوهایی برای نگهداری کالاها تعبیه شده است. این سیستم مناسب انبارهایی می باشد که کالاهای آن طول زیادی داشته و حجیم می باشند. به طور مثال اقلامی همچون انواع لوله های فلزی، پروفیل های سبک و سنگین، ورق نئوپان، رول موکت و …

قفسه راک کفپوش دار سنگین

قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین با نام های بالکی راک و پانل راک نیز شناخته می شود. این قفسه مشابه قفسه بندی پالت راک می باشد که با قراردادن کفپوش کاربری آن تغییر پیدا کرده است. این قفسه می تواند به صورت چندین طبقه اجرا شود. طبقات این سیستم قفسه بندی به وسیله راهرو و راه پله به یکدیگر متصل هستند. از این  سیستم برای انبار کالاهایی نیمه سنگین و نیمه حجیم تا سنگین و حجیم استفاده می شود. به طور مثال برای انبار مواد اولیه، مواد شوینده و …

قفسه راک کفپوش دار سبک

راک کفپوش دار سبک یا لانگ اسپن نیز نوع دیگری از سیستم های قفسه بندی انبار می باشد. این سیستم مشابه راک کفپوش دار سنگین بوده با این تفاوت که برای انبارش کالاهای سبک تر و کم حجم تر مورد استفاده قرار می گیرد. انبارهای کوچک همچون انبار فروشگاه مواد غذایی، انبار ابزار آلات ساختمانی و … می توانند از این سیستم قفسه بندی استفاده نمایند.

قفسه مشبک

یکی از رایج ترین قفسه بندی های ثابت انبار که برای انبار کالاهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد قفسه بندی مشبک است. قفسه مشبک به قفسه پیچ و مهره ای نیز معروف است. از جمله انبارهایی که می توانند از این نوع سیستم قفسه بندی استفاده نمایند می توان به انبار فروشگاه های لوازم یدگی و به طور کلی فروشگاه های کوچک اشاره داشت.

قفسه دفتری

قفسه دفتری یا ایزی راک یکی از سیستم های قفسه بندی ثابت می باشد که به طور مشخص برای نگهداری اسناد و مدارک طراحی گردیده است. از این نوع قفسه در کتابخانه ها و بایگانی ها استفاده می شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی نمودیم شما را با قفسه بندی ثابت انبار آشنا سازیم. همان طور که گفتیم قفسه بندی ثابت انبار، سازه هایی فلزی و مستحکم هستند که قابلیت جابجایی ندارند. از این نوع سیستم قفسه بندی در انبار کارخانه ها و صنایع مختلفی همچون: لوله های فلزی، ورق های نئوپان، موکت، دارو، مواد بهداشتی و آرایشی، سردخانه ها و … می توان استفاده نمود.

دلیل استفاده انبار کارخانه ها و صنایع مختلف از این نوع سیستم قفسه بندی این است که مزایای مختلفی دارد. از جمله مزایای مهم آن به مواردی همچون : استقامت بالای آن در برابر تحمل وزن اقلام و ضربات احتمالی و گذار زمان اشاره نمودیم. همچنین تنوع بالای این نوع سیستم قفسه بندی نیز مزیت مهم دیگر آن است. تنوع بالای این سیستم باعث می شود هر محیطی با هر نوع کالایی بتواند از آن استفاده نماید.

در پایان نیز انواع سیستم های قفسه بندی ثابت انبار را معرفی نمودیم که شامل قفسه بندی پالت راک، راهرو باریک، درایوین، بازویی، راک کفپوش دار سبک و سنگین، مشبک و دفتری می باشند. هر نوع از سیستم های قفسه بندی ثابت کاربرد خود  را دارند. به طور مثال قفسه بندی درایوین که به قفسه بندی خود راهرو نیز معروف است از جمله سیستم های قفسه بندی می باشد که مناسب انبارهایی است که فضای انبارش محدودی دارند. یا قفسه بندی بازویی سیستمی است که بسیار مناسب انبارهایی با محصولات طویل همچون لوله و ورق های نئوپان می باشد. چنانچه در زمینه انتخاب سیستم قفسه بندی انبار نیاز به راهنمایی داشتید همکاران ما در مجموعه متال شلف راهنمای شما خواهند بود.

Tags: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

4 + شش =

مقالات مفید

قفسه بندی قهوه فروشی

قفسه بندی قهوه فروشی قفسه بندی قهوه فروشی همچون سایر فروشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که می تواند بر تجربه خرید مشتریان و فروش اثرگذار باشد. در…
قفسه بندی قهوه فروشی

قفسه بندی مجسمه فروشی

قفسه بندی مجسمه فروشی مجسمه فروشی ها از جمله فروشگاه هایی هستند که به قفسه بندی نیاز دارند. همانطور که می دانید قفسه بندی یکی از تجهیزات بسیار مهم در…
قفسه بندی مجسمه فروشی

قفسه بندی فروشگاه ساعت

قفسه بندی فروشگاه ساعت فروشگاه ساعت نیز همچون بسیاری از فروشگاه ها از قفسه بندی استفاده می نماید. البته قفسه های این فروشگاه از نظر ظاهری کمی متفاوت تر با…
قفسه بندی فروشگاه ساعت

قفسه بندی فروشگاه موبایل

قفسه بندی فروشگاه موبایل امروزه فروشگاه ها به دلایل مختلفی از سیستم قفسه بندی استفاده می نمایند. به عنوان مثال چیدمان بهتر محصولات و در معرض دید قرار دادن آنها…
قفسه بندی فروشگاه موبایل
فهرست